Sök:

Sökresultat:

1903 Uppsatser om Psykisk omvćrdnad - Sida 1 av 127

Sjuksko?terskors omva?rdnad av patienter med sma?rta

Sma?rta a?r det vanligaste symtomet fo?r vilket ma?nniskor so?ker va?rd. Trots o?kad kunskap inom sma?rthantering fortsa?tter underbehandlad sma?rta vara ett problem. Att utsta? sma?rta a?r en obehaglig upplevelse och sjuksko?terskor har en betydande roll i sma?rtbehandlingen och ska lindra patienters lidande.

OmvÄrdnad vid livets slut utifrÄn ett nÀrstÄendeperspektiv.

Sma?rta a?r det vanligaste symtomet fo?r vilket ma?nniskor so?ker va?rd. Trots o?kad kunskap inom sma?rthantering fortsa?tter underbehandlad sma?rta vara ett problem. Att utsta? sma?rta a?r en obehaglig upplevelse och sjuksko?terskor har en betydande roll i sma?rtbehandlingen och ska lindra patienters lidande.

Mötet med psykisk ohÀlsa : Sjuksköterskans roll i arbetet mot stigmatisering

Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva vilka uppfattningar sjuksko?terskor harkring stigmatisering av patienter med psykisk oha?lsa, hur de bemo?ter patienter ur denna patientgrupp, samt hur sjuksko?terskor kan arbeta fo?r att motverka stigmatisering. Metod: Underso?kande design med kvalitativ inneha?llsanalys av fokusgruppsintervjuer. Nio deltagare intervjuades fo?rdelade pa? tva? fokusgrupper.

Emotionella utmaningar i omvÄrdnadsarbetet : en litteraturstudie

BakgrundVa?rd av en patient inneba?r att skapa trygghet, mo?jliggo?ra social samvaro, skapa god kommunikation och empati, tillgodose basal hygien samt att motivera denne att fullfo?lja sin behandling. Omva?rdnad inneha?ller mentala, emotionella och fysiska komponenter. Omva?rdnad kra?ver da?rigenom emotionellt arbete som utfo?rs fo?r att reglera va?rdarens egna emotioner sa? att de blir la?mpliga fo?r en viss kontext eller i en viss situation.

Skolkuratorers erfarenheter av arbetet med psykisk ohÀlsa bland högstadieelever

Studiens syfte var att undersöka vilka former av psykisk ohÀlsa som skolkuratorer mötte samt hur de arbetade med detta. Vi har dÀrför utfört en kvalitativ studie och intervjuat sex skolkuratorer som arbetar med högstadieelever. Resultatet visade att psykisk ohÀlsa var ett mÄngtydigt begrepp, men att de mest centrala formerna av psykisk ohÀlsa i skolan var stress, prestationsÄngest och sjÀlvskadebeteende. Skolkuratorernas arbetsuppgifter upplevdes som diffusa, men de tre mest framtrÀdande arbetsuppgifterna i samband med psykisk ohÀlsa var kartlÀggning, enskilda samtal samt att remittera elever vidare till andra aktörer. Skolkuratorerna fokuserade frÀmst pÄ akuta insatser vilket resulterade i att det förebyggande arbetet att motverka psykisk ohÀlsa blev eftersatt.

Genom sjukdomens ögon : Psykisk ohÀlsa hos Àldre ur ett livsloppsperspektiv

Studiens övergripande syfte Àr "Att ur ett livsloppsperspektiv beskriva och analysera Àldre personers erfarenheter av och berÀttelser om psykisk ohÀlsa och hur de upplever att den pÄverkar Äldrandet". De ursprungliga frÄgestÀllningarna var: "Hur upplever Àldre personer att Äldras med psykisk ohÀlsa?" och "Hur kan psykisk ohÀlsa bland Àldre förstÄs ur ett livsloppsperspektiv?". Under studiens gÄng utkristalliserades en tredje frÄgestÀllning som ett analytiskt resultat av datamaterialet. Den lyder: "Vilka livsstrategier anvÀnder dessa personer för att hantera sina liv med psykisk ohÀlsa?"Sex personer mellan 65 och 85 Är intervjuades om sin subjektiva erfarenhet av att leva med psykisk ohÀlsa.

PROTECTIVE FACTORS FOR MENTAL DISORDER

Syftet med denna litteraturstudie Àr att identifiera och beskriva skyddsfaktorernas effekt för psykisk ohÀlsa. Teorin om skyddsfaktorer till psykisk ohÀlsa enligt Cullberg, 2003 anvÀndes som teoretisk referensram. Metoden var en litteraturstudie dÀr tio granskade artiklar delades in i teman utifrÄn teorin om skyddsfaktorer för psykisk ohÀlsa enligt Cullberg, 2003. Dessa teman var social nÀtverk, arbete/sysselsÀttning och sammanhang/mening. Resultatet visade att dessa tre skyddsfaktorer utgÄr frÄn fundamentala behov hos mÀnniskan, om dessa inte Àr uppfyllda löper mÀnniskan större risk att drabbas av psykisk ohÀlsa.

Kvinnors upplevelse av perinatal psykisk ohÀlsa : en systematisk litteraturstudie

Perinatal  psykisk  ohÀlsa  (psykisk  ohÀlsa  under  graviditet  eller  efter  förlossning)  drabbar kvinnor under en kÀnslig period i livet. Forskning har tidigare fokuserat mer pÄ psykisk ohÀlsa efter förlossning, men det Àr nu kÀnt att psykisk ohÀlsa Àr vanligt Àven under graviditeten. För att kunna hjÀlpa kvinnor med perinatal psykisk ohÀlsa och stödja dem i förÀldrarollen behöver barnmorskor  kunskap  om  hur  kvinnor  upplever  fenomenet.  Syftet  med  denna  studie  var  att belysa  kvinnors  upplevelse  av  perinatal  psykisk  ohÀlsa.  En  systematisk  litteraturstudie inspirerad av meta-syntes utfördes. Elva kvalitativa studier analyserades. TvÄ huvudkategorier framkom, Att leva med perinatal psykisk ohÀlsa samt Att ta sig ur perinatal psykisk ohÀlsa.

Fysisk aktivitet - Psykisk hÀlsa : En enkÀtundersökning om hur högstadieelever upplever att fysisk aktivitet pÄverkar psykisk hÀlsa

Syftet med undersökningen var att fÄ en bild av högstadieelevers uppfattning om hur fysisk aktivitet pÄverkar psykisk hÀlsa samt idrottsundervisningens pÄverkan pÄ psykisk hÀlsa.Det var en kvantitativ undersökning med enkÀter, dÀr 124 högstadieelever frÄn tvÄ mellansvenska skolor besvarade enkÀten.Resultatet visade att 85.5% av eleverna upplevde att fysisk aktivitet pÄverkar psykisk hÀlsa positivt nÀr det gÀller att kÀnna sig avslappnad, humöret, sjÀlvuppfattning och bÀttre livskvalitet. 71. 5 % av eleverna ansÄg att de i idrottsundervisningen fick de lÀra sig om hur fysisk aktivitet har betydelse för hÀlsan hela livet.DÀremot upplevde flertalet av eleverna att det som hÀnder i omklÀdningsrummet och i samband med duschen samt kamraternas pÄverkan i samband med idrottsundervisningen var stressande faktorer. .

Psykiatripersonals attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa

Syftet med denna studie var att undersöka vÄrdpersonals (N=108) attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa samt se om skillnader i attityder fanns beroende pÄ respondenternas utbildningsnivÄ och tidigare erfarenhet av psykisk ohÀlsa. Studien Àr en delstudie ur projekt Psykisk OhÀlsa som har en prospektiv longitudinell design. För att beskriva attityder gentemot personer med psykisk ohÀlsa anvÀndes frÄgeformulÀret Community Attitudes Towards Mental Illness (CAMI-s). Rekrytering av vÄrdpersonal skedde via enhetscheferna pÄ ett 70-tal psykiatriska avdelningar och vÄrdpersonal som dagligen arbetar med mÀnniskor med psykisk ohÀlsa tillfrÄgades om att delta. Resultatet visar inga signifikanta skillnader i attityder mellan olika (yrkesgrupper) utbildningsnivÄer och statistisk signifikans Äterfanns endast vid ett pÄstÄende, dÀr respondenterna tog stÀllning till om det bÀsta sÀttet att omhÀnderta mÀnniskor med psykisk sjukdom var att lÄsa in dem.

Psykisk hÀlsa/ohÀlsa hos barn

Syftet med undersökningen Àr att utreda och jÀmföra hur barn och pedagoger ser pÄ barns psykiska hÀlsa. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vad innebÀr psykisk (o)hÀlsa för barn och pedagoger? Vilka faktorer anser de försÀmra respektive förbÀttra den psykiska (o)hÀlsan? Anser barn och pedagoger att barnen Àr utsatta för dessa faktorer? Vad anser pedagoger och barn att pedagogerna gör för att förbÀttra barnens psykiska hÀlsa? Undersökningen har gjorts med en kvalitativ metod. Vi har intervjuat 19 barn och fyra pedagoger. Intervjuerna har skett i fokusgrupper.

Kapital, Shakespeare och depression : En longitudinell livsförloppsstudie av relationen mellan socioekonomisk position, fritidsaktiviteter och psykisk ohÀlsa hos Àldre

Syftet har varit att undersöka om det föreligger ett samband mellan socioekonomisk position och psykisk ohÀlsa i Älderdomen och om detta samband till nÄgon del kan förklaras av ett samband mellan socioekonomisk position och fritidsaktiviteter. Det har för detta ÀndamÄl gjorts ordinala logistiska regressionsanalyser dÀr utbildningens alternativt inkomstens samband med psykisk ohÀlsa kontrollerats för fritidsaktiviteter. Den beroende variabeln har skapats utifrÄn befintligt datamaterial frÄn de representativa undersökningarna SWEOLD och LNU. Kombinationen av datamaterial frÄn dessa tvÄ undersökningar har möjligjgjort longitudinella analyser. Studiens analyser visade att kulturella aktiviteter och ett generellt rikare fritidsliv förklarade till viss det negativa sambandet mellan utbildning och psykisk ohÀlsa alternativt inkomst och psykisk ohÀlsa..

Individanpassad internetbehandling mot psykisk ohÀlsa med fokus pÄ arbetssituation

Psykisk ohÀlsa Àr idag den frÀmsta anledningen till lÀngre sjukskrivningar, nÄgot som leder till negativa konsekvenser för bÄde individ och samhÀlle. Internetbaserad behandling med kognitiv beteendeterapi har visat sig effektivt vid mÄnga former av psykisk ohÀlsa men det saknas kunskap om dessa behandlingsmetoders effekt vad gÀller att frÀmja arbetsförmÄga och minska sjukskrivningstid. Studiens syfte var att undersöka om en vÀgledd individanpassad internetbaserad KBT-behandling kunde minska psykisk ohÀlsa och förbÀttra arbetsförmÄga för deltagare (n=10) med bÄde psykisk ohÀlsa och nedsatt arbetsförmÄga. Behandlingen strÀckte sig över 10 veckor och testades i en öppen okontrollerad studie. Resultatet gav ett visst stöd för att interventionen kan minska psykisk ohÀlsa men inget stöd för att interventionen ökade den globala funktionsnivÄn eller arbetsförmÄgan.

Skam den som ger sig : Relationen mellan skambenÀgenhet, rÀdsla för att misslyckas och psykisk ohÀlsa hos elever pÄ ett elitidrottsgymnasium

Livet för unga elitidrottande gymnasieelever innebÀr dubbla karriÀrer med krav inom bÄde skola och idrott. SkambenÀgenhet och rÀdsla för att misslyckas kopplas till prestation och har en koppling till psykisk ohÀlsa. Syftet med denna tvÀrsnittstudie var att undersöka hur dessa variabler korrelerar med varandra samt hur vÀl skambenÀgenhet och rÀdsla för att misslyckas kunde predicera psykisk ohÀlsa efter att kön kontrollerats för.  Deltagarna i studien utgjordes av 149 elever pÄ ett elitidrottsgymnasium. I enlighet med förvÀntningarna korrelerade skambenÀgenhet, rÀdsla för att misslyckas och psykisk ohÀlsa positivt. Resultaten tyder pÄ att elitidrottande gymnasieelevers psykiska ohÀlsa ökade med ökad skambenÀgenhet och ökad rÀdsla för att misslyckas.

Sociala medier, pÄ gott eller ont? : En kvantitativ studie bland Facebook-anvÀndare avseende anvÀndandet av sociala medier och psykisk hÀlsa

I och med en ökande psykisk ohÀlsa i samhÀllet samtidigt som att anvÀndandet av sociala medier bara ökar Àr dessa Àmnen relevanta att studera. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan anvÀndandet av sociala medier och psykisk hÀlsa och eventuella skillnader avseende mÀn och kvinnor i olika Äldrar. Studien var en kvantitativ tvÀrsnittsstudie med en enkÀtundersökning. EnkÀten delades pÄ Facebook och var tillgÀnglig för respondenterna i sju dygn. Sammanlagt ingick 108 respondenter i studien.Analysen i studien resulterade inte i nÄgot signifikant samband mellan anvÀndandet av sociala medier och psykisk hÀlsa.

1 NĂ€sta sida ->